Zdraví – Vnitřní klid – Energie – Síla

Cíl cvičení

Cílem cvičení Tai Chi  je přirozený stav člověka – zdravý, šťastný, spokojený, sebevědomý a plný života a energie.

Tai Chi Chuan je tradiční čínské fyzické, mentální a duchovní cvičení. Historicky je Tai Chi Chuan především bojovým uměním, ale zahrnuje i prvky tradiční čínské medicíny a práce s vnitřní energií Chi (qi, hey). 

Styl Tai Chi, který cvičíme v naší škole, je Tai Chi Chuan rodiny Yang  a jsme napojeni přímo na rodinu Yang (Yeung), jednu ze dvou hlavních rodin v historii Tai Chi. Více o naší linii najdete zde.

Díky Tai Chi se naučíte používat správnou strukturu těla a vědomě uvolnit ztuhlé či zablokované části těla, ať již aktivním pohybem nebo mentální činností. Šetřit své klouby. A správně a kontrolovaně dýchat. Postupně se zbavíte bolestí zad, kolen, zmizí problémy s karpálními tunely.  Ale i osvobodíte mysl od záplavy myšlenek a dokážete ji koncentrovat v jednom okamžiku jen na jednu věc. Při cvičení se bude rozvíjet vaše imaginace a prostorové vnímání.
Do každého pohybu je vždy zapojeno celé tělo, a to učí a nutí cvičence vnímat vlastní osobu jako jeden nedělitelný celek. Důležitá je integrace těla i vědomí. Díky tomu se dokážete pohybovat i uvažovat lehce a plynule. Při kontrolovaném pohybu a dechu zklidníte mysl, zbavíte se stresu, naučíte se jasně uvažovat a vidět věci takové, jaké skutečně jsou.
Zlepší se vám spánek, budete rychleji a lépe rehabilitovat. 

Trénink Tai Chi Brno

Cvičíme Tai Chi v jeho tradiční podobě – zahrnuje tedy nejen cvičení sestav, ale také práci s vnitřní energií, rozvoj bojových dovedností, cviky pro posílení i uvolnění těla, stejně jako cvičení sloužící pro zlepšení tělesných funkcí (vycházejí z čínské medicíny).

Úvodní část tréninku je fyzická, má za úkol naučit pohybovou kulturu, posílit a současně uvolnit tělo (svaly, šlachy i kloubní spojení). Přínosem této části cvičení je soustředění na každý detail pohybu a jeho vnímání. To přináší lepší koordinaci a stabilitu těla.
Na to navazuje vnitřní rozvoj.

Program cvičení:

  • Nejznámější je cvičení Dlouhé sestavy Tai Chi. Charakteristikou jsou pomalé, plynulé pohyby, které připomínají říční proud, jenž plyne někdy pomalu, někdy rychleji, ale jeho pohyb se nikdy zcela nezastaví. Pro běžného člověka postačuje znalost základní sestavy, aby mohl celý život neustále procvičovat své tělo a mysl. Do jejího cvičení jsou totiž postupně vkládány rozšiřující principy tak, jak se každý rozvíjí a zlepšuje. Proto cvičení sestavy nikdy není nudné a stále přináší nová dobrodružství těla i ducha.
  • Chi Kung (Qi Gong, Hey Gung). Jde o cvičení pro vnímání a rozvoj vnitřní energie, stejně jako energie okolí. 
  • Cvičení s partnerem. Cílem je rozvoj vnímání pohybu a síly nejen partnera/protivníka, ale také své. Cvičení je velmi náročné na koncentraci a vztahuje se k němu čínské přísloví “investovat do prohry”. Pouze když se člověk zbaví “ega” a nesnaží se vyhrát díky fyzické síle či rychlostimůže se v tomto cvičení zlepšovat a rozvíjet. Současně s fyzickou silou se učíte vnímat i mentální složku síly, protože každý pohyb je předcházen úmyslem a jeho vnímání vám pomáhá odhalovat záměry lidí v každodenním životě.
  • Aplikace technik a sebeobrana. Tai Chi je efektivním bojovým uměním, ale pouze v případě, že se s bojovým zaměřením pravidelně procvičuje. Pouhé cvičení sestavy z nikoho bojovníka neudělá. Pokud vás zajímá tato stránka, tak po “přestupu” do pokročilejší skupiny se jí můžete věnovat dosyta. U začátečníků klademe důraz na správný pohyb a pevné základy, bojové složky je ve cvičení méně.
  • Sestavy – se zbraněmi, s partnerem apod. Jejich úkolem je prohloubení schopností, znalostí a dovedností.

Cvičení Tai Chi Chuan obsahuje mnoho dalších prvků, ale ty nejlépe poznáte, když se cvičení začnete aktivně věnovat. O Tai Chi se dá dlouho psát i mluvit, ale vlastní cvičení je lepší než 10 000 slov.
Rozpis cvičení, Cenu i Popis cesty k nám najdete ZDE

Více o Programu a Rozvoji ve cvičení Tai Chi v Brně si můžete přečíst zde.