Cíl cvičení

Cílem cvičení Tai Chi  je přirozený stav člověka – šťastný, spokojený, sebevědomý a plný života a energie.

Tai Chi Chuan (Tai Ji Quan, Tai-či) propojuje cvičení s běžnou realitou, protože všechny pohybové i mentální návyky, které získáte při cvičení, jsou velmi praktické v životě. 

Postupně se zbavíte bolestí zad, kolen, zmizí problémy s karpálními tunely. Také se naučíte  používat správnou strukturu těla a vědomě uvolnit ztuhlé či zablokované části těla, ať již aktivním pohybem nebo mentální činností. Šetřit své klouby. A správně a kontrolovaně dýchat. Ale i osvobodit svoji mysl od záplavy myšlenek a koncentrovat ji v jednom okamžiku jen na jednu věc. Při cvičení se bude rozvíjet vaše imaginace a prostorové vnímání. 

Tai Chi Chuan je tradiční čínské fyzické, mentální a duchovní cvičení. Zahrnuje v sobě všechny tyto 3 součásti najednou, i když se do jednoho celku propojují postupně. Samozřejmě, že historicky je Tai Chi Chuan především bojovým uměním, které v sobě zahrnuje nejlepší prvky z čínského kung fu (gong fu 功夫). Ale i prvky tradiční čínské medicíny a práce s vnitřní energií Chi (qi, hey). S vývojem společnosti se bojová složka Tai Chi stala méně důležitou a do popředí vystoupil jeho prospěšný vliv na fyzické i duševní zdraví. 

Trénink Tai Chi Brno

Styl Tai Chi, který cvičíme v naší škole, je Tai Chi Chuan rodiny Yang a jsme napojeni přímo na rodinu Yang (Yeung), jednu ze dvou hlavních rodin v historii Tai Chi. Více o naší linii najdete zde.

První složka tréninku je fyzická, má za úkol naučit pohybovou kulturu, posílit a současně uvolnit tělo (svaly, šlachy i kloubní spojení). Přínosem této části cvičení je soustředění na každý detail pohybu a jeho vnímání. To přináší jednak lepší koordinaci a stabilitu těla, ale také rozvoj psychomotoriky.

Tai Chi je také velmi efektivním bojovým uměním, ale pouze v případě, že se s bojovým zaměřením pravidelně procvičuje. Pouhé cvičení sestavy z nikoho bojovníka neudělá. Pokud vás zajímá tato stránka, tak po “přestupu” do pokročilejší skupiny se jí můžete věnovat dosyta. U začátečníků klademe důraz na správný pohyb a bojové složky je ve cvičení méně.

Nejznámější stavební jednotkou fyzického tréninku je cvičení sestavy Tai Chi. Charakteristikou jsou pomalé, plynulé pohyby, které připomínají říční proud, jenž plyne někdy pomalu, někdy rychleji, ale jeho pohyb se nikdy zcela nezastaví. 

Do každého pohybu je vždy zapojeno celé tělo a to učí a nutí cvičence vnímat vlastní osobu jako jeden nedělitelný celek. Jedním ze základů Tai Chi Chuan je integrace těla i vědomí do jednoho vyrovnaného komplexu. Což se projevuje po delší době cvičení tak, že blokace a ztuhlost těla i mysli postupně mizí a člověk se dokáže pohybovat i uvažovat lehce a plynule. Díky tomu je cvičení velmi vhodné pro všechny věkové skupiny. Díky pomalému kontrolovanému pohybu a dechu zklidníte mysl, zbavíte se stresu, naučíte se jasně uvažovat a věci vidět takové, jaké skutečně jsou. 

Zklidníte i tělo a pomalý kontrolovaný pohyb má příznivé účinky na vnitřní orgány – játra, ledviny, močový měchýř. Zlepší se vám spánek, budete rychleji a lépe rehabilitovat, stejně jako trávit potravu. 

Dále do cvičení Tai Chi Chuan patří několik dalších, rozšiřujících sestav – se zbraněmi, s partnerem apod. Jejich úkolem je prohloubení schopností, znalostí a dovedností. Ovšem pro běžného člověka postačuje znalost základní sestavy, aby mohl celý život neustále procvičovat své tělo a mysl. Do jejího cvičení jsou totiž postupně vkládány rozšiřující principy tak, jak se každý rozvíjí a zlepšuje. Proto cvičení sestavy nikdy není nudné a stále přináší nová dobrodružství těla i ducha.

Druhou významnou složkou je Chi Kung (Qi Gong, Hey Gung). Jde o cvičení pro vnímání a rozvoj vnitřní energie, stejně jako energie okolí. 

Třetí složkou je cvičení s partnerem. Cílem tohoto cvičení je rozvíjet vnímání pohybu a síly nejen partnera/protivníka, ale také svoji. Toto cvičení je velmi náročné na koncentraci a vztahuje se k němu čínské přísloví “investovat do prohry”. Protože pouze když se člověk zbaví “ega” a nesnaží se vyhrát díky fyzické síle či rychlostimůže se v tomto cvičení zlepšovat a rozvíjet. Současně s fyzickou sílou se učíte vnímat i mentální složku síly, protože každý pohyb je předcházen úmyslem a jeho vnímání vám pomáhá odhalovat záměry lidí v každodenním životě.

Více o Programu a Rozvoji ve cvičení Tai Chi v Brně si můžete přečíst ZDE.

Cvičení Tai Chi Chuan obsahuje mnoho dalších prvků, ale ty nejlépe poznáte, když se cvičení začnete aktivně věnovat. O Tai Chi se dá dlouho psát i mluvit, ale vlastní cvičení je lepší než 10 000 slov.