Základní srovnání Tai Chi a Kung-fu

Tabulka je určena především pro začátečníky a lidi, kteří o Tai Chi/Kung-fu nic neví. Rozhodně nejde o kompletní popis a srovnání. Navíc v pokročilejším tréninku se rozdíly mezi oběmi větvemi stírají.
Kung-fu je obecný (i když nesprávný) termín, který zahrnuje všechna čínská bojová umění. Tai Chi je jedním z nich, ale v současnosti lidé Tai Chi většinou jako kung-fu nevnímají.
Pod pojmem Kung-fu zde označujeme styl Hung Kuen (Hung Gar), jemuž se věnujeme.

Samozřejmě, si můžete zkusit zacvičit Taiji i Kung-fu, ale vybrat si jako začátečník můžete jen jeden styl. Pokročilejší mohou cvičit oba styly jen pod podmínkou, že na oba styly přijdete minimálně 2x týdně. Vždy je totiž lépe dělat jednu věc skutečně pořádně než dvě napůl.

Tai Chi Kung-fu
co je cílem Zdraví, sebedůvěra, klidná mysl, pohoda a štěstí, sebeobrana. Síla, sebeobrana, sebedůvěra, zdraví, vnitřní vyrovnanost.
vhodný věk 16 – 108 let skupina děti (6-15), dospělí 16 – 70+
zdraví Vhodné i pro lidi s osabeným imunitním systémem, bolestmi zad, ramen, kolen, krční páteře atd. Pomalé, vědomé pohyby napomáhají korekci špatných pohybových návyků a posílení a současně uvolnění různých svalových skupin a kloubních spojení. Cvičení obsahuje mnoho doprovodných cviků zaměřených na různé zdravotní problémy. Cvičení je v základu určeno pro zdravé lidi. Přestože cviky jsou vždy zdraví prospěšné, rychlost a síla provádění nemusí být ideální pro lidi, kteří trpí závažnějšími zdravotními problémy. Naopak pro lidi, kteří potřebují posílit tělo, imunitní systém či napravit lehké svalové či fyzické dysbalance, je kung-fu velmi vhodné.
stres Díky zaměření na soustředění, vnitřní klid a vyrovnanost je Tai Chi vynikající v boji proti stresu. Kung-fu odbourává stres díky fyzické aktivitě a soustředění na pohyb. Stejně tak díky práci mysli.
sebedůvěra Pomalé cvičení zvládnou i ti, kteří si nevěří po stránce pohybové a postupný rozvoj a zlepšování podpoří posílení sebedůvěry. Fyzicky náročné cvičení zvedne hladinu adrenalinu i dopaminu a domů půjdete plní sil a nabuzení (i když současně unavení).
soustředění /vůle Vědomé soustředění na všechny pohyby a cviky je jedním z poznávacích znaků Tai Chi. Rozvoj pevné vůle probíhá v každém tréninku, a my vám pomůžeme nevzdat se uprostřed cvičení.
energie/vnitřní energie Cvičení vás nabije pocitem energie a vnitřní pohody. Na konci cvičení budete unavení, ale šťastní. A druhý den ráno plní energie.
sebeobrana Tai Chi je bojové umění a mělo by tak být i cvičeno. Pokud vás tato složka nezajímá, úterní skupina zdravotního Tai Chi je pro vás ideální. Rozvoj schopnosti sebeobrany je součást každého tréninku.
síla Každé cvičení obsahuje posilování. Skupina v úterý jen velmi základní pro nápravu pohybových problémů.. Trénink funkční síly je nezbytnou součástí. Kung-fu se zaměřuje na funkční využití svalů a současně posílení šlach.
uvolnění a protažení těla Celé cvičení Tai Chi je postaveno na uvolněnosti a mnoho cviků věnováno mobilitě/pohyblivosti kloubních spojení, páteře atd. Velký důraz je kladen na problémy krční páteře, oblasti ramen a zad, kyčlí.

Kung-fu vyrovnaně procvičuje uvolnění a důkladné protažení těla.

 

koordinace
stabilita
Pohyby jsou prováděny pomalu, včetně přesunů a pozic na jedné noze. S důrazem na koordinaci pohybů a stabilitu těla. Koordinace a stabilita se současným zapojením síly je vždy nedílnou součástí kung-fu. 
paměť Tai Chi je vynikající pro rozvoj a zlepšování paměti lidí, kteří mají v této oblasti problémy. Kung-fu obsahuje velké množství sestav, takže vaše paměť bude stále trénována
bolesti zad Bolesti zad zmizí, od začátku se budete učit správné držení těla a fyzické i vědomé uvolňování problémových partií. Vhodné díky zpevnění svalového korzetu a postupné schopnosti se soustředit na problémové partie.
karpální tunel Tai Chi vám v boji s tímto problémem pomůže. Po měsíci poctivého cvičení problémy s karpálními tunely zmizí. Budete neustále procvičovat svaly a šlachy předloktí, stejně jako zápěstí.
doba studia Min. 1 rok pro základy, ale ideální je celoživotní rozvoj, kde se můžete zlepšovat bez ohledu na věk či fyzické zdraví. Min. 1 rok pro základy, ale pravidelné dlouholeté cvičení je nejlepší cestou k fyzickému i duševnímu zdraví.
není vhodné pro Pro ty, jejichž hlavním cílem je  vybudování “kulturistické” postavy. A pro lenochy! Pro lidi s vážnými zdravotními problémy (vhodnější začít s Tai Chi). A pro lenochy!