Základní srovnání Tai Chi a Kung-fu

Tabulka je určena především pro začátečníky a lidi, kteří o Tai Chi/Kung-fu nic neví. Rozhodně nejde o kompletní popis a srovnání. Navíc v pokročilejším tréninku se rozdíly mezi oběmi větvemi stírají.
Kung-fu je obecný (i když nesprávný) termín, který zahrnuje všechna čínská bojová umění. Tai Chi je jedním z nich, ale v současnosti lidé Tai Chi většinou jako kung-fu nevnímají.
Pod pojmem Kung-fu zde označujeme styl Hung Kuen (Hung Gar), jemuž se věnujeme.

Tai Chi Kung-fu
co je cílem Zdraví, uvolněnost, klidná mysl, pohoda a štěstí, sebedůvěra. Síla, sebedůvěra, zdraví, klidná mysl, pohoda a štěstí.
vhodný věk 16 – 108 let skupina děti (6-15), dospělí 16 – 70+
zdraví Vhodné pro lidi s osabeným imunitním systémem, bolestmi zad, ramen, kolen, krční páteře atd. Pomalé, vědomé pohyby napomáhají korekci špatných pohybových návyků a posílení a současně uvolnění různých svalových skupin a kloubních spojení. Cvičení obsahuje mnoho doprovodných cviků zaměřených na různé zdravotní problémy. Cvičení je v základu určeno pro zdravé lidi. Přestože cviky jsou vždy zdraví prospěšné, rychlost a síla provádění nemusí být ideální pro lidi, kteří trpí závažnějšími zdravotními problémy. Naopak pro lidi, kteří potřebují posílit tělo, imunitní systém či napravit lehké svalové či fyzické dysbalance, je kung-fu velmi vhodné.
stres Díky zaměření na soustředění, vnitřní klid a vyrovnanost je Tai Chi vynikající v boji proti stresu. Kung-fu odbourává stres díky fyzické aktivitě a soustředění na pohyb. Stejně tak díky práci mysli.
sebedůvěra Pomalé cvičení zvládnou i ti, kteří si nevěří po stránce pohybové a postupný rozvoj a zlepšování podpoří posílení sebedůvěry. Fyzicky náročné cvičení zvedne hladinu adrenalinu i dopaminu a domů půjdete plní sil a nabuzení (i když současně unavení).
soustředění /vůle Vědomé soustředění na všechny pohyby a cviky je jedním z poznávacích znaků Tai Chi. Rozvoj pevné vůle probíhá v každém tréninku, a my vám pomůžeme nevzdat se uprostřed cvičení.
energie/vnitřní energie Cvičení vás nabije pocitem energie a vnitřní pohody. Na konci cvičení budete unavení, ale šťastní. A druhý den ráno plní energie.
sebeobrana I když Tai Chi je bojové umění, tak 80% cvičení se sebeobraně primárně nevěnuje. Ale pokud vás to bude zajímat, je zde vždy prostor i nadšení z naší strany 🙂 Rozvoj schopnosti sebeobrany je součást každého tréninku.
síla Každé cvičení obsahuje nějaký druh posilování, ale v omezené míře. Trénink funkční síly je nezbytnou součástí. Kung-fu se zaměřuje na funkční využití svalů a současně posílení šlach.
uvolnění a protažení těla Celé cvičení Tai Chi je postaveno na uvolněnosti a mnoho cviků věnováno mobilitě/pohyblivosti kloubních spojení, páteře atd. Velký důraz je kladen na problémy krční páteře, oblasti ramen a zad, kyčlí.

Kung-fu vyrovnaně procvičuje uvolnění a důkladné protažení těla.

 

koordinace
stabilita
Pohyby jsou prováděny pomalu, včetně přesunů a pozic na jedné noze. S důrazem na koordinaci pohybů a stabilitu těla. Koordinace a stabilita se současným zapojením síly je vždy nedílnou součástí kung-fu. 
paměť Tai Chi je vynikající pro rozvoj a zlepšování paměti lidí, kteří mají v této oblasti problémy. Kung-fu obsahuje velké množství sestav, takže vaše paměť bude stále trénována
bolesti zad Bolesti zad zmizí, od začátku se budete učit správné držení těla a fyzické i vědomé uvolňování problémových partií. Vhodné díky zpevnění svalového korzetu a postupné schopnosti se soustředit na problémové partie.
karpální tunel Tai Chi vám v boji s tímto problémem pomůže. Po měsíci poctivého cvičení problémy s karpálními tunely zmizí. Budete neustále procvičovat svaly a šlachy předloktí, stejně jako zápěstí.
doba studia Min. 1 rok pro základy, ale ideální je celoživotní rozvoj, kde se můžete zlepšovat bez ohledu na věk či fyzické zdraví. Min. 1 rok pro základy, ale pravidelné dlouholeté cvičení je nejlepší cestou k fyzickému i duševnímu zdraví.
není vhodné pro Pro ty, jejichž hlavním cílem je sebeobrana, vybudování “kulturistické” postavy apod. Pro lidi s vážnými zdravotními problémy (vhodnější začít s Tai Chi). A pro lenochy!