Režie: Cheh Chang
Bojové scéne: Lau Kar-leung
Havní role: Alexander Fu Sheng
Dále hrají: Chi Kuan Chun, Kong Do, Lo Dik, Stephen Yip Tin Hang, Chen Ming Li. Fung Hak On, Lam Fai Wong, Jamie Luk Kim Ming
První ze série článku na téma doporučené i nedoporučené filmy, ve kterých najdete Tai Chi nebo Hung Kuen Kung-fu.
Asi je každému jasné, že nezačnu filmem, který bych nedoporučil, že ano? Ale nebude to 100%, to rozhodně ne.
Čím si mne film získal, je použití relativně čistých technik Hung Kuen (Hung Gar). Přece jen, rok 1975, kdy vznikl, ještě reflektoval “starou školu”, kdy ve filmech hráli lidé, kteří kung-fu ovládali a nikoliv herci, ze kterých se experti stávají díky kameře a střihu.
A Fu Sheng (Alexander) předtím, než začal hrát ve filmech režiséra Chang Cheh(-a), musel podstoupit 6-ti měsíční trénink u pozdější legendy kung-fu filmů, Lau Kar-leung(-a). Jméno Lau Kar-leung si zapamatujte, rozhodně se s ním ve filmech, spojených s Hung Kuen, setkáte často. Vlastně i s Fu Sheng(-em). I když u něj ne tak často, protože zemřel mladý při autohavárii. Bývá označován za Jamese Deana hongkongské kinematografie a jeho role se zdaleka neomezovaly jen na hrdiny kung-fu filmů. Ve své době byl rozhodně největší lokální hvězdou a v IMDB databázi má 42 rolí ve filmech. Smrt ho zastihla v průběhu natáčení filmu The Eight Diagram Pole Fighter (Ng Long Baat Gwaa Gwan, 五郎八卦棍, 1983), což je film, který bude mít v mém seriálu velmi čestné místo. V tomto filmu měl hrát hlavní roli a díky tragické smrti musel být upraven scénář a hlavní roli získal Gordon Liu, další budoucí obrovská hvězda. (Mimochodem, znalci, neboli jemní šmekři, se dodnes nemohou shodnout, kdo je větší hvězdou – zda Fu Sheng nebo Gordon Liu.)
Ale zpátky k filmu Disciples of Shaolin. Propojení s Hung Kuen můžete vidět už podle původně uvažovaných názvů – “Hung Boxing” či “Hung Boxing Kid”.
Fu Sheng zde hraje chudého kluka, který se z vesnice vypraví do malého městečka, kde jeho bratr pracuje v textilní dílně. Nic neumí, ale především je strašně pyšný na svou znalost kung-fu. A ta je na dobré úrovni, i když jak časem zjistíme, jeho starší bratr je mnohem lepší.
Protože nehodlám prozrazovat zápletku, to kdybyste chtěli film zhlédnout sami, tak velmi zkratkovitě. Fu Sheng to dotáhne na předáka textilky, zodpovědného za vnější bezpečnost firmy. Ano, tato pozice existovala už dávno. Mezi jeho povinosti patří i učit pracovníky kung-fu a zde je konečně šance vidět “čistý” Hung Kuen. Lau Kar-leung je zde čistotě stylu věrnější než v novodobých filmech, což je pravda na úkor divácké atraktivity, ale ta u těchto starých filmů stejně z dnešního pohledu není moc vysoká.
Mnohem zajímavější je skutečnost, že jak Fu Sheng, tak i jeho filmový bratr, ve svých bitkách používají Hung Kuen a Fu Sheng se k názvu stylu i hrdě hlásí ve rvačce s manchurským bídákem.
Hung Kuen zde slouží nejen jako prostředek smrtících technik, ale i jako nástroj k ovládnutí vlastní bolesti, vítězství vůle nad tělem, prostě Lau Kar-leung ukazuje vše, co z Hung Kuen udělalo slavný styl čínské historie.
Ale abych vás moc nenalákal a vy mne po zhlédnutí filmu neprokleli.
Je to film pro skutečné die hard Hung Kuen fandy nebo milovníky poetiky starých kung-fu filmů. Rozhodně to není akčňák bez chvilky oddechu. Ani vysoké umění typu filmů Grandmater či Crouching Tiger, Hidden Dragon.
Takže, pokud nepatříte do výše uvedené skupiny závislých fandů, ale můj text ve vás vyvolal zvědavost, využijte Youtube. Tam najdete trailery, pasáže z filmu atd.
Slabiny filmu jsou současně i jeho silnými stránkami. Mezi ně patří nesestříhané rvačky, nulové úpravy technik z důvodu zvýšení atraktivity, režie a styl filmu odpovídá době vzniku – polovina 70. let.
Zajímavostí může být, že film se stal inspirací pro jiné dílo – “Bare-footed Kid” (Chik geuk siu ji, 赤腳小子, 1993). Pokud zhlédnete oba filmy, tak uvidíte propojení v některých momentech. Obzvlášť veselý je rychlý kop, který oběti, jež si toho ani nevšimne, ponechá na zadku otisk špinavé bosé nohy.