Cíl cvičení

Cvičení kung-fu neslouží jen pro fyzický rozvoj těla, ale kultivuje i váš charakter, protože teprve poté, co rozvinete svou vůli a některé složky osobnosti, jste schopni posunout i své cvičení na vyšší úrovně. To, že dokážete bojovat, ještě neznamená, že jste komplexní cvičenec kung fu. Bojová umění jsou především o posílení vlastního charakteru. Tedy o boji se sebou samým a nikoliv o boji s okolím. 

Cvičení kung-fu vám pomůže s rozvojem síly, obratnosti i koordinace pohybů. Zlepší se váš zdravotní stav – zmizí psychická únava, bolesti kloubů, zad. Stanete se vyrovnanějšími, vnitřně i navenek silnější osobností. Zlepší se vaše sebedůvěra i trpělivost.

Styl kung-fu, který cvičíme v naší škole, je Hung Kuen (Hung Gar), který vznikal v dobách neustálých bojů, z nichž se vytvářely jeho techniky a přístup k tréninku těla. (Více informací o naší kung-fu linii najdete zde.) Trénink je velmi fyzicky náročný a rozvíjí vaše vnímání okolí, rychlou a přiměřenou reakci, která vzniká v závislosti na podnětu, učí vás střídat max. sílu s max. uvolněním, učí schopnosti rychlé regenerace a také soustředění na daný pohyb a okamžik.

 

Trénink Kung-fu Brno

Při cvičení se soustředíme především na fyzický a mentální rozvoj osobnosti. Dále na praktické použití a funkčnost technik nejen v případném konfliktu, ale i v každodenním životě, kdy schopnost zpracovat stres, překonat překážky a soustředit se na výsledek navzdory podmínkám či dotáhnout úsilí do konce bez ohledu na okolnosti jsou velmi důležité pro každého bez ohledu na věk, pohlaví či zaměstnání.

Kung-fu je i hledání co nejlepšího výsledku v každé činnosti, kterou považujeme za důležitou. Samozřejmě, že se nevyhneme omylům, uklouznutím ani zdržením. Stejně jako diamant nemůže být vybroušen bez odstranění některých jeho částí, ani člověk se nemůže zdokonalit bez námahy a trápení.

Cvičenci kung-fu se snaží zdokonalit ve všech oblastech života, aby dosáhli jednoty těla a ducha. Pravděpodobně nedosáhneme dokonalosti, ale snažíme se dojít na této Cestě co nejdále.

Základem fyzického tréninku Hung Kuen jsou stabilní a silné pozice a techniky, ale například také soulad pohybu těla a dýchání, což vede ke zlepšení činnosti vnitřních orgánů.

Ovšem celý systém je velmi komplexní a zahrnuje:

  • příprava a rozvoj fyzických schopností těla – tradiční cviky pro posilování, pružnost a mrštnost
  • základní dovednosti (pozice, postoje, techniky …)
  • tréninkové drily (individuální i s partnerem)
  • aplikace technik – pro praktické použití i pro jejich pochopení v sestavách
  • sestavy beze zbraní i s nimi (např. Gung Ji Fuk Fu Kuen, Fu Hok Seung Ying Kuen, Ng Ying Kuen, Tit Sin Kuen a další)
  • posílení vnitřních orgánů
  • rozvoj koncentrace
  • propracovaný systém dechových technik
  • cviky pro práci s vnitřní energií Chi (Qi) – Chi Kung (Qi Gong, Hei Gung)

Základním stavebním kamenem Hung Kuen kung-fu jsou sestavy, kterých je relativně velké množství a patří sem sestavy individuální i s partnerem beze zbraně i se zbraněmi (hůl, meč, šavle, motýlí nože, kopí, halapartna atd.).

Dále tradiční cvičení na rozvoj vnitřní energie. A spousta tréninkových drillů. Přestože Hung Kuen je řazen k tzv. vnějším (tvrdým) stylům kung fu, obsahuje techniky tvrdé i jemné. A to nejen pro boj, ale i pro sebekultivaci. Samozřejmou součástí stylu jsou cvičení, příznivě ovlivňující zdraví a duševní hygienu.

Ovšem tradiční kung-fu není o slovech, ale o činech. Poctivý trénink vždy přinese výsledky, proto nejlepším řešením je prostě začít.

Video – Kong Pui Wai Si-fu (hlavní představitel naší linie Hung Kuen kung-fu)